S Aku keras hati? ~ DIARI Online

Saturday, September 7, 2013

Aku keras hati?

Mula2 aku pelik gak napa tiba2 je budak ofis mate aku ni tanya macam2 kat aku. Mula2 tanya camana jumpa tunang aku. Aku pun citer ar dari A-Z. Then tanya camana couple? Aku citer ar bla3..lepas tu tanya lagi, ada tak masa aku couple ngan tunang yang wat aku nangis melampau..hurm..aku cuba ingat dan ingat lagi. TAK ADA. Cuma yang paling aku ingat, time aku menangis sampai kurung diri dalam bilik adalah bila aku ada masalah berkaitan ngan assignment aku. Assignment aku kena curik ok? Ha, yang tu aku rasa frust. Actually bukan sekadar assignment je wat hati aku pedih, banyak lagi bab lain, bila dicampur2, tu yang aku luah semua melalui tangisan. Huu..tapi, napa u all tanya????? Rupanya.....


Diorang nak jadi macam aku. Sebb diorang tengok cara aku ni macam semua benda OK saja. Tak nampak aku nangis. Waima, masa iftar tempoh hari, biasalah, bila kita nak minta maaf, kadang2 rasa terharu, n mata mula berair. Tapi diorang tgok aku rileks je. N sepanjang hidup aku masa hari raya, TIDAK AKAN aku menitiskan air mata aku masa bersalam ngan family mohon maaf. Sebb pada aku, time tu adalah waktu utk kita happy? Lagipun, setiap kali aku ada wat salah, aku akan terus minta maaf. Ok, cara org lain2 kan? Itu cara aku supaya hari raya aku dan family tidak diselubungi kesedihan?

Dan penerimaan aku bila ayah aku meninggal dunia pada tahun 2009. Tipulah kalau aku cakap aku tak sedih?? Ayah yang jaga aku dari kecik? Ayah yang bagi aku duit bila aku minta? Ayah yang tegur aku bila aku wat silap? Jadi xmungkin aku tak rasa sedih. Kalau tak ada perasaan tu, memang pelik. Cuma, aku cuba kontrol diri. Walau sedih macamana pun, aku tetap bersyukur, sekurang2nya, ayah meninggal dalam keadaan jenazahnya sempurna tak ada cacat cela. Sesetengah orang, ada yang sampai hancur, malah ada yang xjumpa jenazah orang tersayang, lagi kesian kan? Jadi, kenapa mesti meraung? Sekurang2nya, ayah boleh berehat, tak perlu lagi fikir masalah duniawi lagi? Akan datang, aku pun akan 'pergi' jugak? Beza kalau kita fikir, 'kenapa ayah pergi time ni?' 'aku kesal sebab........'..well, agak2, bila masa yang kita bersedia nak terima pemergian orang tersayang? Tak ke kalau fikir macam tu wat hati kita sakit? Aku tak suka hati sakit. So, cara nak wat hati xsakit, fikir side yang sebelum tadi.

Macam tu jugak dengan orang2 yang kita sayang. Kita kena tahu, diorang manusia macam kita. Diorang ada waktu2 expired. So, nak tak nak, ready atau tak, kita kena terima. Cuma aku sentiasa berdoa moga diorang pergi dengan sempurna macam ayah aku. Dan, moga mati kami sentiasa dalam Islam. Itu dah cukup wat hati aku tenang. Siapa yang tak nak kan orang yang kita sayang pergi macam tu? Tapi aku sentiasa percaya, Allah xkan biar kita sorang2 hadapi benda tu. If xda ibu, kita ada kakak, if xda, kita ada adik, atau kawan2, atau siapa saja yang Allah akan bagi teman kita kat dunia ni. Lagipun, rasa sedih, rasa sunyi tu sementara je kan? Sebb dunia ni pun sifatnya sementara. Jadi kenapa nak sentiasa sedih? Kenapa nak sentiasa takut?


Then diorang cakap, antara ayah dan mak, diorang lebih sedih kalau mak yang pergi sbb mak adalah orang yang paling rapat dengan diorang. Hurm, ok, itu pendapat masing2. Macam yang aku cakap tadi, bersedia atau x, PASTI kita akan kehilangan orang yang kita sayang suatu hari nnt. Kan? Sedih? Memang, semua orang sedih kehilangan.

Tak sangka betul aku yang diorang ni admire kat sikap luaran aku yang satu ni:)..diorang tak tahu ke, sebelum diorang keje, aku ada satu matlamat, nak ubah supaya aku peka ngan orang sekeliling:)..dorang pun sometimes kena tempiasnya. Bila aku tegur kesilapan diorg dalam keje, hati diorang terguris. Dan aku wat muka macam tak ada apa yang jadi. Aku fikir, sampai bila agaknya aku nak jadi keras macam ni? Bila bercakap tak fikir perasaan orang? Aku tak kan buang semua kekerasan aku ni, cuma ambil inisiatif bersederhana dan cara penyampaian yang xmengguris hati sesiapa. Kalau lembut sangat pun payah jugak kan? 

Pada aku, apasalahnya kalau kita menangis? Kan bagus? Cuma, lepas menangis tu, teruskanlah hidup. Jangan stay kat satu tempat je. Sebab, yang boleh bantu kita adalah diri kita sendiri. Tak perlu nak jadi keras hati, membenci..sbb semua tu hanya wat hati sakit n pedih.

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.