S MAJLIS KAWIN KAMI ~ DIARI Online

Sunday, August 18, 2013

MAJLIS KAWIN KAMI

Sudah selesai raya. Nak tulis blog dari awal puasa lagi, tp biasa la, macam xda cerita nak story. Tapi hari ni aku ada story..big story sebenarnya nak kongsi about wedding..fufufu..wedding siapa lagi kalau bukan aku kan? Kalau ikut perancangannya, nak buat bulan 12 atau bulan 2. Sekarang ni dah bulan 8, so aku harap la buat dalam bulan 2. Hurm..rasanya semua orang yg meniti hari yg paling bersejarah ni akan rasa apa yg aku rasa skg? Rasa macam, betul ke aku dah bersedia ni? Dah betul2 ready ke? Sebb aku rasa aku ni macam budak lagi? Bila jumpa kawan, skg ni dah xcerita pasal sekolah, artis dll. Topik utama, bila nak kawin? Pengalaman diorang melahirkan anak. Semua about kehidupan yang lebih real. Itu menandakan yang aku ni dah semakin DEWASA dan TUA..warghhh..

Raya ketiga kalau xsilap, pasangan akak aku n aku dtg umah. Aku cerita step by step dulu rancangan wedding aku ni ek. Aku bertunang pada 26 Jun 2011. Ikut perancangan, kami akan kawin 2 tahun kemudian iaitu pada bulan 6 2013. Tapi, xmacam pasangan lain, kami suam2 kuku je bila bincang pasal kawin. Macam tak tau hala tuju. Aku pulak lebih seronok ngan keje aku. Memang bz sentiasa jadi, aku xfikir pasal kawin sgt. Fikir macam2 tu je la. May be lom bersedia? Aku pun xsure. Kemuncaknya dtg bila ibu aku mula bertanya, sedara tnya, dan akak aku bg soalan2 yg aku rasa ada betulnya jugak. If aku xtanya, xda komunikasi, camana nak start majlis tu? Tak pa, biar masa yang tentukan.

One day, akak aku bertunang pada 24 jun 2013. THEN, decide nak kawin sekali:) memang sebelum ni kitorang cadang nak kawin sekali, tapi akak aku lom ada pasangan sedangkan aku ni dah bercinta dekat 6 tahun tau:) Jumpa masa aku dip lagi. Pastu part paling best, aku nak p kursus kawin sebab malas nak tangguh2, akak aku leh join sekali walau dia lom ada pasangan pun?? Aku ingat lagi, time tu kitorang duduk depan sekali, so ustaz tu tanya soalan psykologi ni kat akak aku, 'APA JENIS DARAH PASANGAN AWAK??' ..haha terkebil2 ar dia. Aku yg ada sebelah dia ni ustaz tu xtanya pun:)

So dari situ aku faham, setiap apa pun yang jadi kat aku, pasti ada hikmah. Dengan wedding tertangguh..aku serabut, tapi aku muhasabah diri. If ada jodoh kami, insya allah, Allah permudahkan. Memang Allah dah permudahkan. Allah tahu, aku jenis yang mudah serabut, so xbagi aku sorang2 settle masalah wedding ni. Aku ada kakak, ada bakal suami untuk tolong aku:)) Then pasal pertunangan aku yang kelam kabut tu pun aku percaya pasti ada hikmah kenapa jadi macam tu. May be sebb Allah nak jaga majlis aku dari ikut budaya agama lain? Mungkin. Aku fikir positif. Dari side orang len yg bg hantaran pulak, fikir itu sebagai sedekah kita kat pasangan. Kan? Kalau aku fikir kekurangan je, aku xkan bersyukur. Atleas, majlis aku berjalan lancar, alhamdulillah.

Buat masa sekarang, aku dan kakak dah decide wat majlis tu pada 21/12/2013. Bukan sebab tarikh cantik atau apa, sebab tarikh tu masih kosong dekat catering yang kitorang nak tempah nanti. Lepas tu, kami akan wat HIV test, then daftar online apa ntah, yang tu aku xtengok lagi dalam internet. Then nikah, kitorang wat hari lain2. Akak aku nikah 19/12, dan aku pada 20/12..insya allah dipermudahkan semuanya. ADA LAGI 3 BULAN UNTUK WAT PERSIAPAN..:)))

19/8
Lepas maghrib, aku n akak p jumpa org catering. Member sek akak aku, jumpa dalam fb, harga yg diorang bg kat kami, ok gak, ramai cakap murah. Siap ada yg suh cek betul2, betul ke harga yg diorang bg tu sekali ngan pakej kemah n bla2. Tu yg nak meeting tu.

Dalam perbincangan tu, ini yg dia bg:
- 4 kanopi arabian
- pelayan
- meja beradap
- pelamin (kitorg xamik sebb amik member akak aku yg len)
- set menu, nasi minyak 50%, nasi putih 50%, ayam masak merah, daging masak hitam, acar buah, buah oren, air kordial
-harga? memang ok dan betul macam yg kitorang dpt tu. Area rm8++..

Langkah seterusnya, booking parking area umah aku utk pacak kemah nt.
Then, online borang sebab aku tengok, proses tu amik masa 2 bulan. So insya allah sempat.

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.