S Mak Cik Yam ~ DIARI Online

Thursday, May 30, 2013

Mak Cik Yam

Sebelum aku masuk tadika, Mak Cik Yam lah yang jaga aku. Sebelum ibu aku keje, pagi2 buta ibu akan kendung aku, so aku leh nampak ar keadaan time tu yang gelapnya, dgn rasa mengantuknya, bangun2 je, udah terang dirumah itu. Walau selang beberapa rumah ja dari rumah aku, aku tak pernah terfikir nak lari balik rumah. Hurm, sungguh, duduk dalam rumah mak cik yam xsebest rumah aku.

Start pagi buta sampai ke petang, baru lah ibu aku amik aku. Hari2 aku mengharap, kakak or abang or sapa saja, tolonglah amik aku, aku nak BALIK. Pernah sekali, aku nampak akak aku dari jauh, dengan senang hatinya BEBAS berjalan. Aku pulak hanya mampu tengok luar dari tingkap rumah tu je tau. Dalam hati menjerit. 'KAKAK!! AMIK ADIK!!' Apa kan daya, kakak aku yang pakai t-shirt kuning kedabak besar tu just straight ke depan. Sungguh rumah mak yam mmg xbest.

Rutin harian aku, tido, bangun tido, mandi, makan, pernah sekali, aku muntah dalam pinggan nasi aku, sampai skg aku ingat lagi lauk yang aku makan tu, ada patut mak cik yam terus angkat pinggan tu, xganti yang baru pun. Kadang2 tu aku beyak, pastu mak cik yam cebokkan. Lepas tu terperuk dalam rumah, tengok tv ke tengok luar dari tingkap ke. Lepas tu tido. Bangun tido petang tu, mandi. And then, tunggu ibu aku amik aku.................Esok sekali lagi hari yang membosankan melanda aku.

Brick Game 9999 In 1
Aku seorang pendiam. Ada sorang lagi budak laki, bawah dari aku, mak dia bg dia basikal, so dia leh ar main dalam rumah tu. Aku pulak just leh tgok je. Pastu anak mak cik yam tu suka buli perasaan aku. Masa tu femes ngan Brick Game, so dia akan main siap volume tinggi siap jeling kat aku. Aku just tengok dari jauh je walau aku teringin nakk main. Well family aku ni bukan senang mana pun. Kalau nak main game tu, aku kena ar p umah sedara, baru ar leh main. Hurm..sampai hati dia wat volume paling tinggi.......

Walaupun xbest duduk dalam rumah mak yam, ada satu pengalaman kat rumah tu yang tak kan aku lupakan:) Satu hari aku pakai cincin seposen kat jari manis aku. Saja la nak melawa sikit. Lepas tu rasa xselesa, aku try nak bukak, alamak..xleh nak bukak. Aku dah cuak, jari dah biru pucat. Mujur ar suami mak cik yam ada, dia letak sabun, pastu cut guna playar. Mujur settle.
 
Hari paling bahagia aku bila aku masuk tadika. Walaupun aku ni seorang yang pemalu, pendiam, tapi aku xrisau langsung bila ibu tinggalkan aku kat tadika. Means that aku dah tak payah nak duduk dalam rumah mak cik yam yang macam penjara tuh. Huh..tapi skg bila difikir2 balik, mak cik yam xlah teruk sangat?

Aku baca, tengok berita, dengar, macam2 kes pasal budak kena dera lah, kena culik, bila difikir2 balik, mujur lah mak cik yam xsesuka hati biarkan aku bebas main kat luar, mujur jugak mak cik yam xbg aku kat sapa2 walaupun kat akak aku sendiri, sebab akak aku pernah cakap, dia pernah nak amik aku, tapi kena marah, tu yang dia xendah kat aku dah masa aku nampak dia hari tu. Lagipun kakak aku tu baru darjah 4 kalau xsilap? So mana mampu nak jaga aku kan?

Walaupun rumah mak cik yam xbest, tapi terima kasih jaga aku dgn baik sekali. Biasalah, seindah2 rumah orang, indah lagi rumah sendiri, walaupun mak cik yam rumah batu, tapi aku suka lagi rumah reput aku. Klik sini untuk baca pasal rumah reput aku:). Terima kasih..:)

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.